Tomás Batista (Luquillo, Puerto Rico, 1935)
Escultor y restaurador. Tomó cursos con el español Ángel Botello e hizo su primera escultura, Crucifixión, en 1957. En 1958, becado por el Instituto de Cultura Puertorriqueña (ICP), ingresó al Taller de Escultura de dicha institución, dirigido por Compostela. Allí permaneció dos años. Viajó a México en 1960 para estudiar en la Escuela La Esmeralda y colaboró con el escultor Tomás Chávez Morado en obras escultóricas para La Ciudadela. En 1962 recibió la beca Guggenheim y estudió en Nueva York, luego viajó a España en 1964. El año siguiente obtuvo segundo premio con su obra Caracol en el Concurso de Escultura para Artistas Jóvenes de América Latina auspiciado por la Compañía ESSO. En 1966 se convirtió en director del Taller de Escultura y Restauración del ICP, que desembocó en la posterior creación de la Escuela de Artes Plásticas de Puerto Rico. En 1976 la Cámara de Puerto Rico lo escoge como uno de los diez jóvenes más destacados del 1975. En 1987 la Comisión creada para la celebración del Quinto Centenario del Descubrimiento de América y Puerto Rico le encarga la Medalla de la Orden del Quinto Centenario. Sus primeras producciones las realizó en madera y una de sus piezas más conocidas es Majestad Negra, aunque a su regreso de México optó por la piedra. Es autor de algunos de los principales monumentos escultóricos de Puerto Rico como el Monumento al Jíbaro en Cayey. Su obra es de carácter nacionalista, bien arraigada en los valores puertorriqueños y su estilo depurado es de carácter figurativo.
Tomás Batista (Luquillo, P.R., 1935)
Sculptor and restorer. He studied with Spaniard Ángel Botello and created his first sculpture, Crucifixión (Crucifixion), in 1957. In 1958, on a scholarship from the Institute of Puerto Rican Culture (ICP), he joined the institution’s Sculpture Studio, led at the time by Compostela, and remained there for two years. He traveled to Mexico in 1960 to study at the La Esmeralda School and collaborated with sculptor Tomás Chávez Morado in sculptural work for La Ciudadela. In 1962 he received a Guggenheim scholarship and studied in New York, after which he traveled to Spain in 1964. The following year his piece “Caracol” (Snail) was awarded second prize in the Sculpture Contest for Young Latin American Artists sponsored by the ESSO Company. In 1966 he became director of the ICP’s Sculpture and Restoration Workshop, which later led to the creation of the Puerto Rico School of Visual Arts. In 1976 he was chosen by the Puerto Rico Assembly as one of the ten most outstanding youths of 1975. In 1987 the commission created for the celebration of the Fifth Centennial of the Discovery of America and Puerto Rico selected him for the creation of the Medal of the Order of the Fifth Centennial. His first works were in wood, and one of his most well-known pieces is Majestad Negra (Black Majesty), but upon his return from Mexico he chose to continue working in stone. He is author of some of Puerto Rico’s principal sculptural monuments, such as the Monumento al Jíbaro (Monument to the Jíbaro) in Cayey. His work has a nationalist character and is deeply rooted in Puerto Rican values, and his clean style has a figurative nature.