Jorge Rechany (San Juan, PR, 1914 – 1990)

Pintor, muralista y profesor. Estudió con el español Alejandro Sánchez Felipe en San Juan y con Ramón Frade en Cayey. De 1934 a 1954 vivió en Nueva York, donde estudió en National Academy of Design. En los años cincuenta regresó a Puerto Rico y se incorporó al movimiento artístico que estaba surgiendo. En 1958, becado por el Instituto de Cultura Puertorriqueña, estudió las técnicas del mosaico, el fresco y la pintura mural en el Instituto Nacional de Bellas Artes de México. Estudió en 1961 con Enrico Pandolfini, en Pietrasanta, Italia, donde posteriormente exhibió su obra. Participó en el diseño de los mosaicos de la cúpula del Capitolio de Puerto Rico. Fue Director de la sección de Artes Plásticas del Ateneo Puertorriqueño, profesor de la Liga de Estudiantes de Arte de San Juan y de la Universidad del Sagrado Corazón en Santurce. Desde 1984 fue nombrado miembro de la Academia de Artes, Historia y Arqueología de Puerto Rico. Cultivó la figura humana y el retrato con un enfoque de formas simplificadas y geométricas, dando primacía a la línea recta y el color.

Jorge Rechany (San Juan, PR, 1914 – 1990)

Painter, muralist, and professor. He studied with Spanish artist Alejandro Sánchez Felipe in San Juan and with Ramón Frade in Cayey. From 1934 to 1954 he lived in New York, where he studied at the National Academy of Design. He returned to Puerto Rico in the fifties and became involved in the rising artistic movement of the time. In 1958, with a scholarship from the Institute of Puerto Rican Culture, he studied mosaic techniques, fresco, and mural painting at the National Institute of Fine Arts of Mexico. He studied in 1961 with Enrico Pandolfini in Pietrasanta, Italy, where he later exhibited his work. He participated in designing the mosaics for the dome of the Puerto Rico Capitol Building. He was director of the Ateneo Puertorriqueño’s Plastic Arts Department, and professor at the San Juan League of Art Students and at Sacred Heart University in Santurce. He was appointed a member of the Puerto Rico Academy of Art, History, and Archeology in 1984. He worked in human figures and portraits, focusing on simplified geometric shapes and favoring straight lines and color.